reklama

Ak ide o mňa, vynadať bankám, úradom a inštitúciám mi nerobí problém

Ako často rozmýšľate o bankách? O inštitúciách, kde sa predovšetkým preukazujete svojimi dokladmi? Hovorí vám niečo zákon o ochrane osobných údajov? Prekáža vám, že chcú od vás nejaké údaje a aj ich prefotia? Mne teda áno a poriadne. Aj čítanie zákona po svojom (seba nevynímajúc, veď čo je pravda, je pravda. Ale nie o sebe by som chcela.).

Písmo: A- | A+

Pred necelými dvoma rokmi som synovi chcela kúpiť mobilný telefón. Akurátbola zaujímavá  akcia u jednéhoz operátorov. Predajca ( firemný, či autorizovaný? ) mi nechcel dať podpísať zmluvu, dokedy mi neprefotí mojuidentifikačnú kartu (IK). Akým právom, pýtam sa. Na základe toho, že mi to tupodpíšete, povedal. Dovolila som si miernu prednášku práva so silným didaktickýmtónom. Ja by som zmluvu neuzavrela, ale ktosimi štuchal do chrbta a prevracaloči od hanby. Neostalo mi nič iné, len mu sľúbený telefón kúpiť a podpísaťzmluvu. Čo neurobíte pre vlastnú krv? Všetko, ešte aj podpíšem z donúteniazmluvu. To znamená, že je neplatná, dvojnásobne som nemala na výber.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Asi pred rokom sme s manželom uvažovali o pôžičke v istejzahraničnej banke. Mohli sme ísť do našej, kde nás už poznali, ale kamoš bolsprostredkovateľ, opísal nám hory a doly, chceli sme mu dať zarobiť. Najeho odporúčanie nás prijal jeden z úradníkov. Dohodli sme sa. Pýtal od nás doklady a už ajkdesi s nimi bežal. Nestačila som zareagovať. Keď došiel, mal v rukeakýsi papier s ďalšími kolónkami, ktoré máme vyplniť, súhlas s tým,aby sme poskytli svoje osobné údaje na spracovanie – tuším v Hongkongua prefotené identifikačné karty. Nesúhlasíme. Ako ste si bez nášhopovolenia dovolili prefotiť občianske preukazy? Zdalo sa mu, že je pánomsituácie a citoval zákon. Ja tiež, ale inak. Záver? Bez prefoteniaa povolenia spracovať naše osobné údaje nebude pokračovať. Dokonca savolalo až do slovenského ústredia v Bratislave, kde mu jeho postupodobrili. Nemôžem potvrdiť ani vyvrátiť, lebo neviem, s kým hovorila čo mu povedali. Ale dojem mal byť taký, že nás to malo ohúriť,spacifikovať, presvedčiť.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Čakal a poklepkával si perom po stole. Tak čo, zavrieme to (myslel fascikel a dovidenia), provokačne sa pochvíli spýtal. Ešte stále bol pánom situácie. Chudáci, veď sú odkázaní na našepeniaze, hehe. Zavrieme, povedala som a vytrhla mu všetky papieres našimi osobnými údajmi z rúk. Začal sa dovolávať papierov, ktoré súmajetkom banky. Nie sú. Sú tam naše osobné údaje, patria nám, povedala soma dodala: čoho sa bojíte, veď robíte všetko v súlade so zákonom, nie?Proste, žena musí mať posledné slovo. Manžel hanblivo, skrývajúc sa za môjchrbát, šiel za mnou.

Doma ma čakala povinná reflexia. Kamarát nevedel pochopiť, prečo mi prekážaprefotenie IK, prečo nemôžu v Hongkongu spracovať moje údaje. Jasné, že mám na to jediný dôvod. Je to mojesúkromie a zákon ma ochraňuje. Kamoš dostal ešte závažnejšie dôvody akozneužitie dokladov, majú moje foto, vedia, že existujem. Môžu vyrobiť podobnédoklady a tak.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Začiatkom decembra som dovybavovávala doklady pre školu môjho syna, aby mohli získať dvojpercentnú daň odfyzických a právnických osôb. Proste, takto si môžu pomôcť nadácie,občianske združenia. Keď pochodíte všetky úrady, záver je taký, že navštívitenotára, ktorý z toho všetkého vyhotoví notársku zápisnicua zaregistruje napr. občianske združenie, ktoré môže prosiťo peniažky. Notárska koncipientka ma milo privítala a hľadala nejakédoklady. Ja som sa porozhliadla po kancelárii a spozornela som. Na stolepri počítači sa povaľovali doklady, medzi nimi aj prefotené občianske preukazys hlavami prefotencov . Úplne navrchu som nejako spoznala foto mojejexkamošky Jany. Nevidela som ju roky, chvalabohu, nechýbala mi. Nenápadne somsa posunula bližšie. Mala iné meno. Fero ju teda nechal. No nič, stáva sa.Spozornela som. Koncipientka si pýtala IK . Bola v mojej ruke. Zobrala jua poďho do vedľajšej kancelárie. Ja za ňou. Čo robíte?! Nechápala, len kopírujemôj občiansky preukaz. Kto vám to dovolil?! Súhlasila som iba, aby si opísala moje údaje, lebo to je jasné. Zaujímavé, aniu notára nevedia, aký je zákon a riskujúobrovské pokuty.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Dúfam, že je všetkým jasné, na chodbe som stretla Janu. Pozdravilaa pobozkala ma. A vraj Fero sa má dobre. Verila som jej. Veď ajrozvedení manželia môžu o sebe vedieť.

Zákony sa čítajú po svojom. Inštitúcie si prečítajú svoj nárok na osobnéúdaje tak, že si ich môžu prefotiť a majú základ charakteristiky. Prípadne sa časom môžu dostať do nesprávnych rúk. Neprekážavám to? Mne strašne v tomto verejnom svete plnom ľahko prístupných informácií,zneužitých informácií. Neviete ani kedy a ako v budúcnosti.  

 

Zákon oochrane osobných údajov č. 428/2002

§ 10

Získavanie osobných údajov

 

(6) Získavať osobné údaje nevyhnutné na dosiahnutie účelu spracúvania kopírovaním, skenovaním alebo iným zaznamenávanímúradných dokladov na nosič informácií možno len vtedy, aks tým dotknutá osoba písomne súhlasí alebo ak to osobitný zákon výslovneumožňuje bez súhlasu dotknutej osoby. 17) Súhlas dotknutej osoby si prevádzkovateľ ani sprostredkovateľ nesmú vynucovať ani podmieňovaťhrozbou odmietnutia zmluvného vzťahu, služby, tovarualebo povinnosti ustanovenej prevádzkovateľovi alebosprostredkovateľovi zákonom.

17) Napríklad § 15 ods. 3 zákona č. 200/1998 Z.z. o štátnej službe colníkova o zmene a doplnení niektorých ďalších zákonov.
(pozn. autorky: pre banky, mobilných operátorov, notárov nie je žiadna výnimka, žiaden osobitný zákon.)

 

Mária Sadovská

Mária Sadovská

Bloger 
  • Počet článkov:  8
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Som učiteľkou gymnázia v Košiciach a pôsobím ako miestnaposlankyňa . Zoznam autorových rubrík:  Vlastná tvorbaSúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

87 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu